Меню

Програма гуртка






Укладачі програми:
Ященко Наталія Миколаївна - методист Енергодарської малої академії наук учнівської молоді.
Кучеренко Наталія Миколаївна – заступник директора з навчально-виховної роботи Енергодарської малої академії наук учнівської молоді.

Рецензенти:
Надточій Наталія Олександрівна - викладач кафедри англійської філології ЗНУ, кандидат педагогічних наук.




















ЗМІСТ
Пояснювальна записка …………………………………………….……
4
Програма «Основи науково-дослідницької діяльності» для груп індивідуальної роботи вищий рівень, перший рік навчання …………

9
Програма «Основи науково-дослідницької діяльності» для груп індивідуальної роботи вищий рівень, другий рік навчання ………….

13
Програма «Основи науково-дослідницької діяльності» для груп індивідуальної роботи вищий рівень, третій рік навчання……………

17
Орієнтовний перелік обладнання для організації роботи гуртка ….
23
Перелік устаткування, інструментів та матеріалів ……………………
24
Список літератури ……………………………………….……………...
25













ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Мала академія наук визнана суспільством саме тією освітньою системою, яка здатна реалізувати початковий етап у багатоступеневій підготовці майбутньої наукової еліти України, створити умови для самовизначення і духовного зростання дітей та молоді, їх підготовки до активної професійної та громадської діяльності, досягнення успіху в житті.
Для сучасної педагогічної науки провідними є ті форми і методи освіти, що акцентують увагу на учневі з урахуванням його інтересів, запитів і цінностей як суб'єкта навчального процесу.
Одним із головних завдань позашкільного закладу є становлення у вихованців цілісного наукового світогляду, формування загальнонаукової, загальнокультурної, комунікативної і соціальної компетентностей, оволодіння навичками пізнавальної і практичної діяльності. Поступово у навчальному процесі члени Малої академії наук починають застосовувати такі методи, як самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєння базових дисциплін, розвивається зацікавленість до пошуково-дослідницької діяльності. Робота здійснюється в тісній взаємодії загальноосвітніх, позашкільних та вищих навчальних закладів.
У Малій академії наук навчальна діяльність спрямована на розвиток науково-дослідницьких здібностей дітей та молоді, залучення учнівської молоді до науково-пошукової, експериментальної, конструкторської та винахідницької діяльності в різних галузях науки і техніки. У широкому спектрі напрямів учнівських досліджень одним із пріоритетних залишається дослідницька робота в галузі суспільних і гуманітарних наук.
Слухачі МАН вивчають та досліджують проблеми математики, фізики та комп`ютерних технологій, мови та літератури, мистецтвознавства та культури, фольклору, етнографії, краєзнавства, історії, права, економіки, географії, хімії, біології, екології, тощо.
Новизна програми: програма для груп індивідуальної роботи вищого рівня спрямована на всебічну підготовку учнів-членів МАН до науково-дослідницької діяльності саме на підставі компетентнісного підходу.
Оригінальність програми: в основі програми - алгоритм здійснення наукового дослідження, його методологія, методи та засоби щодо здійснення науково-дослідницької роботи. В програмі передбачено широке застосування новітніх інформаційних технологій, які ґрунтуються на використанні комп’ютерної техніки і телекомунікаційних засобів і передбачають одержання, накопичення, охорону та передачу інформації. Такі засоби передбачають науковий підхід до організації навчально-виховного процесу з метою оптимізації і підвищення його ефективності.
Основою позашкільної ланки освіти являються світові тенденції та інновації до яких належить і компетентнісний підхід. Компетентнісний підхід у позашкільній освіті – це підхід, що базується на застосуванні в меті, завданнях, змісті, формах та методах науково – дослідницької роботи МАН широкого спектру компетентностей, які дозволяють самореалізуватися юним науковцям в майбутньому. До їх складу належать:
Пізнавальна компетентність - спрямовується на поглиблене вивчення та засвоєння основ пошуково-дослідницької діяльності з обраної галузі науки на базі ознайомлення з методологією та методикою досліджень.
Інформативна компетентність передбачає вміння вихованців працювати з різними джерелами інформації, які допоможуть глибше вивчити поставлену проблему.
Практична компетентність направлена на оволодіння навичками науково-дослідницької діяльності, вмінням оперувати знаннями, фактичним матеріалом, формування навичок осмислення наукових здобутків.
Творча компетентність забезпечує набуття досвіду власної творчої діяльності, розвиток творчих здібностей, творчої ініціативи та формування стійкого інтересу до пошукової діяльності.
Мовленнєва компетентність дозволяє будувати усні та письмові висловлювання, доводити власну точку зору, дискутувати з опонентами.
Логічна компетентність передбачає вміння визначати та застосовувати теоретичні поняття, положення, концепції для аналізу, пояснення фактів, явищ, процесів тощо.
Аксіологічна компетентність спрямовується на формування вмінь оцінювати і бачити варіативність процесів, явищ.
Соціальна компетентність дозволяє розвивати моральні якості, громадську позицію, формувати національні і загальнолюдські культурні та духовні цінності, конкурентоспроможну людину у світовому освітньому просторі.
Тому головна мета навчальної програми: реалізація компетентнісного підходу в роботі з обдарованими та здібними дітьми засобами залучення їх до науково – дослідницької роботи МАН.
Загальні завдання:
-                     створити умови для творчого, інтелектуального та духовного розвитку вихованців, формувати потребу у творчій самореалізації та духовному самовдосконаленні;
-                     розширити уявлення про методи дослідження, стимулювати юних науковців до розвитку критичного мислення, бачити та формулювати проблему, збирати потрібні факти, висувати гіпотези та генерувати нові ідеї;
-                     формувати навички пошуку, аналізу та обробки інформації, вміння оперувати фактами та робити аргументовані висновки; розвивати навички опрацювання різних наукових та електронних джерел інформації;
-                     формувати моральні якості та якості, необхідні сучасному досліднику, вченому ХХІ століття; виховувати повагу до загальнолюдських культурних та духовних цінностей.
Навчальну програму складено на основі курсу «Вступ у науково – дослідницьку роботу». Програма факультативного курсу 9-11 класів. (Журнал «Директор школи» № 46 (430), грудень 2006р.)
Навчальна програма розрахована на три роки навчання. На опрацювання навчального матеріалу відводиться 72 години на рік, 2 години на тиждень.
У гуртках навчаються вихованці віком від 14 до 17 років (учні 8-11 класів).
Програму побудовано за концентричним принципом, що передбачає вивчення окремих тем протягом першого року навчання та їх поглиблення і розширення на другому та третьому році навчання.
На першому році навчання вихованці знайомляться з такими поняттями як «наука», «дослідження», «пізнання», «проблема дослідження», «тема дослідження», «об’єкт та предмет дослідження», «метод дослідження», «гіпотеза», «навчально-наукова доповідь», «реферат», «конспект», «тези».   Окрема увага приділяється визначенню проблеми, постановці цілей та задач дослідження, розробці плану дій, подальшому оформленню та презентації результатів. Детально вивчаються різноманітні методи наукового дослідження, як загальні для різних галузей науки, та специфічні для окремих напрямків дослідження. Тобто, опанування програмного матеріалу даного курсу в поєднанні з практичною пошуково-дослідницькою діяльністю (специфічною, за вибором педагога - наукового керівника, для кожного напряму дослідження) стає першим кроком вихованців у науку незалежно від сфери наукового дослідження, яке обирає гуртківець.
Програма другого та третього років навчання вищого рівня в групах індивідуальної роботи розрахована на членів Малої академії наук, які продовжують роботу над своїми проблемними темами науково – дослідницької діяльності, які були обрані ними під час 1-го року навчання. Слухачі МАН працюють безпосередньо з науковими керівниками по даному профілю. Керівникам гуртків рекомендується погоджувати план науково – дослідницької роботи із відповідними кафедрами, лабораторіями, відділами базових вищих навчальних закладів, академічних установ, організовувати роботу юних дослідників з консультантами – науковцями, спеціалістами з відповідного напрямку дослідження.
На заняттях гуртків слухачі МАН будуть продовжувати знайомитися з сучасною проблематикою науки, поглиблювати базові знання з обраного предмета, опановувати принципами, прийомами та методами дослідницької діяльності, набувати навички самостійної наукової роботи.
Основним методом роботи юного науковця на цьому рівні є метод відкриття, який стимулює розвиток здібностей самостійно та критично мислити, бачити та формулювати проблему, генерувати нові ідеї, збирати потрібні факти, аналізувати, висувати гіпотези.
Програмний матеріал другого та третього року навчання передбачає відведення більшої кількості годин на практичну та самостійну пошуково-дослідницьку діяльність вихованців, слухачі МАН більше працюють з літературою та Інтернет ресурсами, проводять анкетування, обробляють результати, працюють в лабораторіях, проводять стаціонарні спостереження тощо. Ретельно підбираються різноманітні методи наукового дослідження, як загальні, для різних галузей науки, так і профільні, для окремих напрямків дослідження.
В процесі навчання поєднується індивідуальна робота та робота в малих групах. Освітній процес будується відповідно до вікових та психологічних можливостей дітей. У процесі навчання  використовуються такі форми роботи: тренінги, бесіди, лекції, дискусії, семінари, конференції, круглі столи, екскурсії, індивідуальна робота тощо. Під час вивчення курсу передбачається використання інтерактивних, евристичних, пошукових, дослідницьких методів. Заплановано впровадження нових інформаційних технологій, заняття за деякими темами проходять в комп`ютерному класі. Протягом навчання діти беруть учать у конкурсах різних рівнів, готують публічні виступи, презентації та публікації.

Головним результатом навчання за вказаною програмою є не тільки участь слухачів МАН у науково-експериментальних дослідженнях, а й подальше оформлення науково-дослідницьких робіт та їх захист в рамках Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН.

Вищий рівень, перший рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


Розділ, тема
Кількість годин
теорії
практики
усього
1.      
Вступ. Визначення науково – дослідницької діяльності
2

2
2.      
Терміни та поняття курсу. Володіння термінологією навчально-дослідницької діяльності.
2

2
3.      
Етапи науково – дослідницької роботи
12
2
14
4.      
Порядок дій при проведенні науково – дослідної роботи

2
2
5.      
Звіт про дослідницьку роботу
8
4
12
6.      
Практичні заняття з вироблення навичок дослідника
2
36
38
7.      
Підсумок

2
2

Разом
26
46
72



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ. Визначення науково – дослідницької діяльності (2 год.) 
Мета курсу, зміст навчання. Рівні науково-дослідницької роботи. Правила санітарії, гігієни та безпеки життя.
2. Терміни та поняття курсу (2 год.)
Теоретична частина (2 год.) Визначення термінів та понять: «наука», «дослідження», «пізнання», «проблема дослідження», «тема дослідження», «об’єкт та предмет дослідження», «метод дослідження», «гіпотеза», «навчально-наукова доповідь», «реферат», «конспект», «тези» та ін. Понятійний апарат навчально-дослідницької діяльності. Принципи науково-дослідницької діяльності.
3. Етапи науково – дослідницької роботи (14 год.)
Теоретична частина (12 год.) Визначення проблеми. Актуальність проблеми, її доступність для учня, наявність ресурсів для її вивчення. Тема як частина проблеми. Тема - аспект, який допоможе розглянути проблему. Основні методи дослідження. Метод аналізу та синтезу. Метод анкетування. Метод математичного моделювання.
Практична частина (2 год.) Постановка мети та завдань дослідження.
4. Порядок дій при проведенні науково – дослідної роботи (2 год.)
Практична частина (2 год.) План - схема дослідження, проектування науково – дослідної роботи.
5. Звіт про дослідницьку роботу (12 год.)
Теоретична частина (8 год.) Навчально-наукова доповідь. Відмінність навчально-наукової доповіді від звичайного виступу за матеріалами опрацьованої літератур. Розширення доповіді власними дослідженнями та аргументованими висновками.
Реферат, визначення реферату, складові частини реферату. Правила добору літератури.  Оформлення списку інформаційних джерел. Письмовий звіт як альтернатива публічного виступу. Структура звіту. Вимоги до написання наукової статті.
Практична частина (4 год.) Розширення уявлення про науковий та публіцистичний стиль для викладання змісту доповіді. Підготовка письмового звіту та написання статті на задану тему. Викладення в статті результатів дослідження.
6. Практичні заняття з вироблення навичок дослідника (38 год.)
Теоретична частина (2 год.) Використання інформаційно – комунікаційних технологій. Вимоги до мультимедійної презентації, просвітницького буклету, публікації.
Практична частина (36 год.) Некатегорійні творчі роботи: доповіді, твори, есе та ін. Категорійні творчі роботи: дослідження джерел, які раніше не аналізувались в науковій літературі у контексті обраної теми дослідження; дослідження, в основу яких покладено погляди різних авторів із теми роботи.
Правила роботи з літературними джерелами. Підбір літератури по темі дослідження.
Знайомство з програмами пакету Microsoft Office, Paint, Photoshop.
Визначення проектної діяльності учнів. Етапи роботи над проектом. Заняттядиспут присвячений вибору теми. Обрання учнями теми проекту.
Підготовка проекту. Практична та дослідницько - експериментальна діяльність (лабораторна робота, експеримент, дослідницька екскурсія, робота з архівами, експедиція тощо).
Створення реферату, доповіді, звіту. Підготовка реферату на задану тему. Викладення основної частини реферату. Розподіл за розділами напрацьованого матеріалу. Складання заключної частини реферату. Формулювання висновків. Складання списку використаних джерел інформації.
Розгляд навчально-наукової доповіді. Заслуховування учнівських доповідей на задану тему. Аналізи роботи, рекомендації.
7. Підсумок (2 год.)
Практична частина (2 год.) Підсумкове обговорення учнівських доповідей на задану тему. Заслуховування доповідей. Перегляд мультимедійних презентацій. Виставка учнівських творчих робіт.



ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ

Слухачі мають знати:
-        сучасні наукові проблеми в різних галузях науки;
-        термінологію навчально – дослідницької діяльності (НДР);
-        основні методи наукових досліджень;
-        методи активізації творчого мислення;
-        структуру науково-дослідницької роботи та основні вимоги до її написання;
-        структуру бібліотечних каталогів;
-        основні рекомендації щодо роботи з науковими інформаційними джерелами;
-        правила складання переліку інформаційних джерел;
-        зміст основних статистичних показників.
Слухачі мають вміти:
            формулювати мету та завдання дослідження;
            систематизувати й узагальнювати отримані дані;
            користуватися різними науково – дослідницькими методами;
            складати план НДР, реферату, доповіді;
            створювати реферати, доповіді, звіти ;
            писати замітки в газету;
            підбирати потрібні інформаційні джерела;
            самостійно працювати з літературою, з архівними матеріалами тощо;
            захищати звіти з навчально – дослідницької діяльності.
Слухачі мають набути досвід:
-                     вміти конспектувати літературу, складати анотацію;
-                     вміти планувати експеримент, спостереження та дослідження;
-                     вміти описувати хід дослідження;
-                     оформляти  роботу згідно з вимогами;
-                     презентувати науково-дослідницьку роботу, використовуючи різні засоби.


Вищий рівень, другий рік навчання
НАВЧАЛЬНО- ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


Тема
Кількість годин
теорії
практики
усього
1.      
Вступ. Мета та завдання ІІ року науково – дослідницької роботи
2

2
2.      
Аналіз роботи першого етапу та визначення напрямів на другий етап роботи над проблемною темою
2

2
3.      
Етапи науково – дослідницької роботи. Складання проекту НДР
2
6
8
4.      
Методи, прийоми та засоби  дослідження
6
4
10
5.      
Звіт про науково – дослідницьку роботу ІІ року навчання
2
       8
10
6.      
Практичні заняття з вироблення навичок дослідника

36
36
7.      
Заключний етап.

2
2
8.      
Підсумок

2
2


Разом

14

58

72



ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (2 год.)
Мета та завдання другого року науково – дослідницької роботи. Правила санітарії, гігієни та безпеки життя. Організаційні питання
2. Аналіз роботи першого етапу та визначення напрямів на другий етап роботи над темою (2 год.)
Теоретична частина (2 год.) Мотивація пошукової ініціативи, визначе-ння об`єкта та цілей дослідження.
3. Етапи науково – дослідницької роботи (8 год.)
Теоретична частина (2 год.) Складання проекту науково – дослідницької. Розширення теми дослідження, визначення актуальності проблеми, її новизни, наявність ресурсів дослідження.
Практична частина (6 год.) Формулювання цілей дослідження, визначення завдань. Проектування програми дослідження. Погодження проекту дослідження - консультація з науковим керівником вищого навчального закладу з  відповідними лабораторіями, відділами базових вищих навчальних закладів.
4. Методи, прийоми та засоби дослідження (10 год.)
Теоретична частина (6 год.) Метод математичного моделювання, застосування даного методу за допомогою комп’ютерних програм. Метод дослідження та відкриття: висування гіпотези, проявлення творчих здібностей.
Практична частина (4 год.) Підбір методів, прийомів та засобів дослідження для роботи над даною темою. Стаціонарні та маршрутні спостереження, збір статистичних даних, опрацювання отриманих результатів, перевірка достовірності висновків.
5. Звіт про науково – дослідницьку роботу другого року навчання (10 год.)
Теоретична частина (2 год.) Викладання у навчально-науковій доповіді змісту дослідження, науковий аналіз і узагальнення дослідження.
Практична частина (8 год.) Викладання аргументованих висновків дослідження. Створення додатків у вигляді карт, схем, графіків, таблиць. Письмовий звіт: опис та висновки дослідження та інше. Стаття у місцеву газету з викладенням матеріалів дослідження.
6. Практичні заняття з вироблення навичок дослідника (36 год.)
Практична частина (36 год.) Проведення аналізу, перевірка результатів НДР, розробка особистого стилю викладення матеріалу дослідження. Робота з наочними матеріалами наукових досліджень, з архівними документами, знаходження додаткової інформації в архівах установи, організації. Укладання бібліографії згідно останніх вимог до їх оформлення.
Використання інформаційно – комунікаційних технологій:робота з Інтернет – джерелами та програмами продуктами: Microsoft Office, Paint, Corel Draw, Photoshop, 3Ds Max, Borland Builder C++ та інші.
Робота в комп’ютерному класі: випуск просвітницького буклету, публікації, обробка експериментальних даних, створення мультимедійної презентації, створення діаграм, звукових відео-файлів, обробка мультимедійної презентації.
Практична робота: стаціонарні спостереження, анкетування, опитування, інтерв’ю, проведення моніторингового дослідження, обробка отриманих результатів, систематизація та інтерпретація результатів.
Лабораторна робота: експерименти, досліди, стаціонарні спостереження, дослідження під мікроскопом тощо.
Екскурсії: пошуково-дослідницькі, на підприємства міста (АЕС, ТЕС), до музеїв, маршрутні екскурсії, екскурсії - спостереження, експедиції тощо.
7. Заключний етап (2 год.)
Практична частина (2 год.) Заслуховування творчих звітів, перегляд презентацій, фільмів.
8.Підсумок (2 год.)
Практична частина (2 год.) Виставка учнівських творчих робіт. Конкурс на краще оформлення роботи.




ПРОГНОЗОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

Слухачі мають знати:
- сучасні наукові проблеми в різних галузях науки;
- термінологію навчально – дослідницької діяльності (НДР);
- методи наукових досліджень;
- методи активізації творчого мислення;
- структуру науково-дослідницької роботи та основні вимоги до її написання;
- основні рекомендації щодо роботи з науковими інформаційними джерелами;
- структуру бібліотечних каталогів, правила складання переліку інформаційних джерел;
- зміст основних статистичних показників;
- основні правила представлення наукової інформації.
Слухачі мають вміти:
- проводити пошук і працювати з різними науковими інформаційними джерелами;
- використовувати оптимальні прийоми роботи з документами;
- володіти засобами збереження інформації;
- оформляти список використаних джерел;
- використовувати методи досліджень залежно від обраної теми;
- аналізувати отримані дані та робити відповідні висновки;
- складати тези, писати статті на доповіді;
- вміти публічно виступати, захищаючи власне дослідження;
- працювати з програмними продуктами: Microsoft Office, Paint, Corel Draw, Photoshop, 3Ds Max, Borland Builder C++ та іншими;
- проводити наукові дослідження, оформляти науково-дослідницькі роботи.
Слухачі мають набути досвід:
-                      проводити наукові дослідження, анкетування;
-                      самостійно працювати з різними інформаційними джерелами;
-                     вміти виділяти проблему, обґрунтовувати актуальність теми;
-                     самостійно визначати об`єкт, предмет, ставити мету та завдання дослідження, підбирати потрібні методи дослідження;
-                     аналізувати отримані дані та робити відповідні висновки;
-                     вірно, дотримуючись вимог, оформляти науково-дослідницьку роботу;
-                     робити захист в рамках конкурсу МАН.


Вищий рівень, третій рік навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН


Тема
Кількість годин
теорії
практики
всього
1.      
Вступ. Мета та завдання третього року науково – дослідницької роботи
2

2
2.      
 Підготовка до проведення   науково-дослідницької роботи
2

2
3.      
Етапи науково – дослідницької роботи. Складання проекту НДР
     2
6
8
4.      
Методологія наукового пізнання.
Вибір методів наукового дослідження
4
6
10
5.      
Специфіка проведення наукового дослідження в різних галузях. Робота над основною частиною дослідження
2
       8
10
6.      
Практичні заняття з вироблення навичок дослідника

26
26
7.      
Написання й оформлення  науково-дослідницької роботи

10
10
8.      
Заключний етап. Творчі звіти.

2
2
9.      
Підсумок

2
2


Разом

12

60

72

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

1. Вступ (2 год.)
Мета та завдання третього року науково – дослідницької роботи. Правила санітарії, гігієни, правила поведінки в кабінеті. Інструктаж з техніки безпеки
2. Підготовка до проведення науково-дослідницької роботи (2год.)
Теоретична частина (2 год.) Наукове дослідження, його мета, завдання та специфіка роботи наукового дослідження. Мотивація пошукової ініціативи, визначення об`єкта та цілей дослідження.
3. Етапи науково – дослідницької роботи. Складання проекту НДР (8 год.)
Теоретична частина (2 год.) Розширення теми дослідження, постановка проблеми, висування гіпотез. Обґрунтування актуальності проблеми, її новизна, наявність ресурсів дослідження.
Практична частина (6 год.) Формулювання цілей дослідження та завдань,визначення об`єкта та предмета дослідження. Теоретична значущість та практичне застосування роботи. Проектування програми дослідження, вивчення літературних джерел. Збір матеріалу, узагальнення отриманих даних. Погодження проекту дослідження. Консультація з науковим керівником вищого навчального закладу з відповідними лабораторіями, відділами базових вищих навчальних закладів
4. Методологія наукового пізнання. Вибір методів наукового дослідження (10 год.)
Теоретична частина (4 год.) Загальнонаукові та спеціальні методи дослідження. Емпіричні методи: спостереження, порівняння, вимірювання, експеримент. Теоретичні рівні пізнання: узагальнюючі та часткові методи дослідження. Методи: абстрагування, ідеалізація, формалізація, моделювання, порівняння.
Практична частина (6 год.) Планування експерименту і спостереження. Відмінності між експериментом і спостереженням. Опис  ходу експерименту. Використання методів теоретичного пізнання до вирішення проблеми. Аналіз теоретичного і емпіричного рівнів пізнання, виконання практичних вправ. Підбір методів, прийомів та засобів дослідження для роботи над даною темою.
5. Специфіка проведення наукового дослідження в різних галузях. Робота над основною частиною дослідження (10 год.)
Теоретична частина (2 год.) Перевірка достовірності результатів дослідження, надійність і точність. Похибки у науковому дослідженні. Методи обчислення похибок
Практична частина (8 год.) Правила використання і представлення наочного матеріалу. Представлення результатів дослідження у формі наукового звіту,таблиць, графіків, діаграм. Пакети прикладних програм для проведення та обробки результатів наукового дослідження. Використання програм Excel, Origin.
6. Практичні заняття з вироблення навичок дослідника (26 год.)
Практична частина (26 год.) Робота з наочними матеріалами наукових досліджень, з архівними документами, знаходження додаткової інформації в архівах установи, організації.  Укладання бібліографії згідно останніх вимог до їх оформлення.
Використання інформаційно – комунікаційних технологій: робота з Інтернет – джерелами та програмами продуктами: Microsoft Office, Paint, Corel Draw, Photoshop, 3Ds Max, Borland Builder C++ та інші.
Робота в комп’ютерному класі: випуск просвітницького буклету, публікації, обробка експериментальних даних, створення мультимедійної презентації, створення діаграм, звукових відео-файлів, обробка мультимедійної презентації.
Практична робота: стаціонарні спостереження, анкетування, опитування, інтерв’ю, проведення моніторингового дослідження, обробка отриманих результатів, систематизація та інтерпретація результатів.
Лабораторна робота: експерименти, досліди, стаціонарні спостереження, дослідження під мікроскопом тощо.
Екскурсії: пошуково-дослідницькі, на підприємства міста (АЕС, ТЕС), до музеїв, маршрутні екскурсії, екскурсії - спостереження, експедиції тощо.     
7. Написання та оформлення науково-дослідницької роботи (10 год.)
Практична частина (10 год.) Вимоги до оформлення НДР. Науковий стиль викладення матеріалу. Формування розділів НДР, формулювання висновків та оцінювання отриманих результатів.
Виконання вправ на  побудову аргументації та виклад результатів розв`язку наукової проблеми і поставлених завдань. Редагування та оформлення тексту НДР.
Рольова гра «Семінар». Оприлюднення доповідей. Робота в малих групах (доповідачі, опоненти, рецензенти, слухачі). Ділова гра «Наукова конференція». Офіційне заслуховування доповідей.
8. Заключний етап (4 год.)
Практична частина ( 2 год.) Заслуховування творчих звітів, перегляд презентацій, фільмів.
9. Підсумок (2 год.) Виставка учнівських творчих робіт. Конкурс на краще оформлення роботи.

ПРОГНОЗОВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Слухачі мають знати:
-        поняття проблеми, мети, об`єкта, предмета і завдання дослідження;
-        термінологію навчально – дослідницької діяльності (НДР);
-        правила й етапи організації науково-дослідницької діяльності;
-        методологію наукового пізнання;
-        методи активізації творчого мислення;
-        специфіку наукового дослідження у різних галузях;
-        структуру науково-дослідницької роботи та основні вимоги до її написання;
-        основні принципи роботи з науковою інформацією;
-        правила складання переліку інформаційних джерел;
-        зміст основних статистичних показників.
Слухачі мають вміти:
-        виділяти проблему, обґрунтовувати актуальність, визначати мету, об`єкт, предмет і завдання дослідження ;
-        складати індивідуальний план роботи;
-        обирати і застосовувати відповідні методи дослідження;
-        знаходити інформацію для вирішення виявленої проблеми;
-        працювати в бібліотеці та Інтернет-мережі з різними інформаційними ресурсами;
-        правильно цитувати джерела, оформлювати бібліографічні посилення;
-        порівнювати джерела різних видів з однієї проблеми;
-        оперувати інформацією, отриманою в результаті аналізу декількох джерел;
-        систематизувати матеріал, складати схеми, графіки, таблиці, діаграми;
-        складати тези, писати статті на доповіді;
-        вміти публічно виступати, захищаючи власне дослідження;
-        працювати з програмними продуктами: Microsoft Office, Paint, Corel Draw, Photoshop, 3Ds Max, Borland Builder C++ та іншими.
Слухачі мають набути досвід:
-                     проводити  науковий пошук, дослідження, анкетування;
-                     проводити лабораторні досліди, експерименти тощо;
-                     підбирати та застосовувати потрібні методи досліджень, залежно від напряму та теми дослідження;
-                     аналізувати отримані дані та робити відповідні висновки;
-                     вірно, дотримуючись вимог, оформляти науково-дослідницьку роботу;
-                     робити захист в рамках конкурсу МАН.




ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ
ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ ГУРТКА

Прилади, обладнання
К-сть, шт.
1
Персональний комп’ютер на базі CPU
Intel Pentium IV (Celeron), ОЗУ 512 Мб або більше,
HDD 80 Гб або більше  
12-15
2
Програмне забезпечення: програмний пакет Microsoft Office та вихід в мережу Інтернет
За потребою
3
Мережеве програмне забезпечення System View
За потребою
4
Комп’ютерна програма для автоматизації розв’язування винахідницьких задач
За потребою
5
Цифровий фотоапарат
За потребою
6
Цифровий диктофон
За потребою
7
Кольоровий принтер
За потребою
8
Мультимедійний проектор
За потребою
9
Інтерактивна дошка
За потребою
10
USB флеш-накопичувач
За потребою




ПЕРЕЛІК УСТАТКУВАННЯ, ІНСТРУМЕНТІВ ТА МАТЕРІАЛІВ

Прилади, пристосування
К-сть, шт.
1
Приміщення, стаціонарне обладнання
Площа: не менше 60 м2
За потребою
2
Система вентиляції, система водопостачання
За потребою
3
Універсальне джерело живлення,електромережа напругою 220 В
За потребою
4
Електромережа напругою 24 (36) В
За потребою
5
Система освітлення робочих місць
За потребою
6
Основне обладнання для проведення хімічного та фізичного дослідження
За потребою
7
Експериментальні ділянки для проведення еколого-біологічного дослідження
За потребою
8
Ватман А-1
За потребою
9
Папір друкарський
За потребою



СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ

1.                Алексеев, С. С. Право. Опыт комплексного исследования / С. С. Алексеев. – М., 1999.
2.                Андреев,  И. Д. Проблемы логики и методологии познания / И. Д. Андреев. - М., 1972.
3.                Ануфриев, А. Ф. Научное исследование. Курсовые, дипломные и диссертационные работы / А. Ф. Ануфриев. - М., 2002.
4.                Барецька, О. Мала академія наук — дослідницький спосіб мислення / О. Барецька // Директор школи. - 2004. - № 7. - С. 20-24.
5.                Барецька, О. Мала академія наук — шлях до дослідницького пошукового способу мислення / О. Барецька // Управління школою. - 2004. - № 32. - С. 26-30.
6.                Білуха, М. Т. Основи наукових досліджень / М. Т. Білуха. - К. : Вища школа, 1997. -271 с.
7.                Бурдин, К. С. Как оформить научную работу / К. С. Бурдин, П. В. Веселов. - М. : Высш. шк., 1973.
8.                Веревкин, А. Н. Как оформить библиографию к научной работе : методическое пособие / А .Н. Веревкин. – М. : 1992.
9.                 Власова, К. П. Методы исследований и организация экспериментов / К. П. Власова. -Х., 2002.
10.           Вступ у науково–дослідницьку роботу: програма факультативного курсу 9-11 класи // Директор школи. – 2006. - № 46.
11.           Ковбасенко, Л. Науково-дослідницька діяльність МАНівців / Л. Ковбасенко // Позашкілля. – 2003. - № 43. – С. 20-21.
12.           Леонтович, А. В. Рекомендации по написанию исследовательских работ / А. В. Леонтович, А. С. Саввичев // Материалы Всероссийского конкурса юношеских исследовательских работ им. В. И. Вернадского. - М., 2000.
13.           Леонов, В. П. Реферирование и аннотирование научной литературы / В .П. Леонов. – Новосибирск, 1986.
14.           Мала академія наук України : офіційний сайт. - [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.man.gov.ua/index.php
15.           Науково-дослідна робота у школах нового типу: організація, методика, результат. Науково–методичний посібник / С. Січко, С. Кисельов – К. : Перше вересня, 2000. - 40 с.
16.           Нікітіна, І. П. Роботи МАН: практичні поради / І. П. Нікітіна // Позашкільна освіта. – 2012. - № 11. -С. 1-8. - (вкладка).
17.           Основні наукові напрями та найважливіші проблеми фундаментальних досліджень у галузі природничих, технічних і гуманітарних наук на 2009-2013 роки затверджені постановою Президії Національної академії наук України від 25.02.09 № 55. – [Електронний ресурс]. - Режим доступу : http://www.legltexts.nas.gov.ua/
18.           Програми з позашкільної освіти. Дослідницько-експериментальний напрям. Основи науково-дослідницької діяльності. Вип. 3. / О. О. Артем`єва, Г. А. Литвинчова, С. О. Лихота. – К., 2013. – 43 с.
19.           Программа педагога дополнительного образования. От разработки до реализации / сост. Н. К. Беспятова. – М. : Айрис-пресс, 2003. – С.6-38.
20.           Шейко, В. М. Організація та методика науково-дослідницької діяльності: підручник. – 2-ге вид., перероб. і доп. / В. М. Шейко, Н. М. Кушніренко. – К. : Знання–Прес, 2002. – 295 с.
21.           Філіпенко, А. С. Основи наукових досліджень : конспект лекцій : посіб. для студ. вищ. навч. закл. / А. С. Філіпенко. — К. : Академвидав, 2004. - 208 с.
22.           Юрченко, Т. Дослідницька робота як засіб активізації творчих здібностей учнів / Т. Юрченко // Завуч. — 2004. — № 29. — вкладка.

Немає коментарів:

Дописати коментар