Меню

Анотація досвіду

ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
В ОРГАНІЗАЦІЇ НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
В СИСТЕМІ МАН УКРАЇНИ
НА ПРИКЛАДІ РОБОТИ ГУРТКА "ПРАВОЗНАВСТВО"
ЕНЕРГОДАРСЬКОЇ МАЛОЇ АКАДЕМІЇ НАУК УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

Анотація досвіду

     Адреса досвіду: Енергодарська мала академія наук учнівської молоді Енергодарської міської ради Запорізької області. вул. Лісова, 8, м.Енергодар, Запорізької області, 71502. Е-mail: emanum2015@gmail.com

    Робота керівника гуртка Сирового Олексія Валерійовича полягає у створенні психолого-педагогічних умов для формування компетентної особистості вихованця гуртка "Правознавство" засобами інформаційно-комунікаційних технологій. У роботі аналізується власна система творчого використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації науково-дослідницької діяльності вихованців ПНЗ через призму інтелектуального розвитку, самовдосконалення, самореалізації. Творче застосування різноманітних інформаційно-комунікаційних технологій при проведенні занять з вихованцями сприяє процесу пізнання, розвитку креативності, пошукової активності вихованців, відбувається формування інформаційної, соціальної, комунікативної компетентності вихованців позашкільного навчального закладу.
     Тема досвіду: Використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації науково-дослідницької діяльності  в системі Малої академії наук України на прикладі роботи  гуртка "Правознавство" ЕМАН.
     Мета досвіду: обґрунтування доцільності та ефективності творчого використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації науково-дослідницької діяльності в системі Малої академії наук України.
     Завдання:
  1. Показати можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у гуртковій роботі позашкільного навчального закладу.
  2. Довести доцільність та ефективність творчого використання ІКТ при організації науково-дослідницької діяльності вихованців ЕМАН.
     Обґрунтування актуальності. Інформаційні і комунікаційні технології, які ще вчора здавалися далеким майбутнім, сьогодні є реаліями життя. Нині формується інформаційне суспільство, в якому інформаційні процеси стають важливою складовою життєдіяльності людини і соціуму. Розвиток глобального процесу інформатизації суспільства потребує змін в професійній діяльності, зокрема в сфері освіти. Тому саме сьогодні, завдячуючи зусиллям освітян, формуються життєві компетентності людей майбутнього.
     Досвід впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчальний процес є актуальним для всіх учасників процесу. Для вихованців – забезпеченням високої ступені диференціації навчання, його індивідуалізацію; збільшенням обсягів оброблюваної інформації, можливістю формування навичок суто дослідницької діяльності, доступністю довідкових систем та інформаційних ресурсів. Для педагогів – можливістю більш раціонально використовувати навчальний час, цікаво ілюструвати навчальний матеріал, наочно демонструвати динаміку процесів, диференціювати заняття залежно від індивідуальних потреб вихованців, «делегувати» комп’ютеру функцій контролю знань.
     Отже, застосування ІКТ є важливим і зручним механізмом підвищення якості, доступності, ефективності освіти.
     Практична значущість. Описаний досвід може бути використаний керівниками гуртків та іншими педагогічними працівниками позашкільних закладів під час організації навчально-виховного процесу в гуртках різних напрямків.
     Нестандартне, творче використання можливостей інформаційно-комунікаційних технологій відіграє ключову роль в залученні вихованців до науково-дослідницької діяльності, стимулюванні інтелектуальної активності та отриманні досвіду наукової роботи.
    Використання ІКТ в дослідницькій діяльності спонукає до самостійної роботи кожного вихованця, створює сприятливу комунікативну ситуацію та умови для розвитку творчих здібностей особистості, мотивує та підвищує пізнавальну активність, покращує індивідуалізацію та диференціацію процесу навчання, розширює та поглиблює міжпредметні зв’язки, інтегрує знання окремих навчальних дисциплін, організовує систематичний та достовірний контроль, дозволяє уникати суб’єктивізму в оцінці рівня наукових та навчальних досягнень.
    Творче, розширене використання комп’ютерних технологій дає можливість організувати неперервність науково-дослідницької діяльності від вибору теми до захисту науково-дослідницької роботи. Отже, застосування ІКТ для організації науково-дослідницької діяльності в системі МАН дає можливість побудувати індивідуальну освітню траєкторію кожного вихованця.
    Автором досвіду запропоновано власну систему організації науково-дослідницької діяльності з творчим використанням можливостей ІКТ для створення сприятливої комунікативної ситуації та умов для розвитку творчих здібностей кожної особистості, мотивації та підвищення пізнавальної активності вихованців, для систематичного й достовірного контролю з уникненням суб’єктивізму в оцінці рівня наукових та навчальних досягнень.
     Умови, за яких створюється досвід: програма роботи гуртка: «Навчальна програма з позашкільної освіти дослідницько-експериментального напрямку «Основи науково-дослідницької діяльності» для груп індивідуальної роботи Малої академії наук учнівської молоді (3 роки навчання Вищий рівень)», погоджена на засіданні науково-методичної ради Науково-методичного центру управління освіти Енергодарської міської ради (протокол від 22.06.2015 р. №04), затверджено наказом управління освіти Енергодарської міської ради від 31.08.2015 р. №198.
      Вікові особливості вихованців: вік вихованців 14-17 років.
     Форми поширення досвіду. Організація та проведення семінарів та майстер-класів для керівників гуртків ПНЗ, проведення масових заходів та відкритих занять, публікація напрацювань у друкованих фахових виданнях та мережі Інтернет, супровід вихованців та педагогів в роботі з власними курсами в системі Moodle. 
   Теоретичне обґрунтування досвіду. Інформаційно-комунікаційні технології або ІКТ-технології, пов'язані зі створенням, збереженням, передачею, обробкою і управлінням інформацією. Цей широко вживаний термін включає в себе всі технології, що використовуються для спілкування та роботи з інформацією.
     Проблема впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в навчальний процес досліджувалась в працях В.В. Дровозюк, М.І. Жалдака, Ю.О. Жука, В.І. Клочка, О.А. Кузнєцова, С.І. Кузнєцова, В.М. Монахова, Т.О. Олійник, А.В. Пенькова, С.А. Ракова, Ю.С. Рамського, Є.М. Смірнова, Г.М. Торбіна, В.І. Шавальової. Психологічні аспекти застосування ІКТ знайшли відображення в наукових роботах В.П. Безпалька, В.П. Зінченка, О.Н. Леонтьєва, В.В. Рубцова, Н.Ф. Тализіної, О.К. Тихомирова та інших. Визначення функцій інформаційних технологій у навчальному процесі розглядали Г. Балл, Т. Гергей, В. Монахов, І. Підласий, С. Смирнов та інші.
     Аналіз педагогічної теорії свідчить про наявність майже одностайної позиції провідних науковців-педагогів щодо необхідності широкого впровадження ІКТ в діяльність навчальних закладів всіх форм та рівнів освіти.
     Система педагогічних дій. Навчальною програмою гуртка "Правознавство" передбачено вирішення завдання не лише засвоєння вихованцями системи знань та методики наукових досліджень, а і розвиток наукового мислення, допомога в профорієнтації, розвиток творчих здібностей дітей та застосування сучасних технологій навчання.
     Застосування ІКТ в організації науково-дослідницької роботи в системі МАН має велике значення. Вимогами наказів МОН України, якими регламентовано підготовку науково-дослідницьких робіт на Всеукраїнський конкурс-захист науково-дослідницьких робіт, прямо закріплено використання ІКТ, а саме:
     - використання різноманітних електронних носіїв – п.13 Розд. VI Правил проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів - членів Малої академії наук України затв. наказом МОН України від 24.03.2014  № 259 (далі – Правила конкурсу-захисту НДР МАН);
     - використання мультимедійних презентацій – таблиця 7 Розд. VІІI Правил конкурсу-захисту НДР МАН;
     - використання електронної пошти (Додаток 1 до Правил конкурсу-захисту НДР МАН)
     - використання текстового редактора Word (або Open Office) – п.1 Розд. IV Додатку 5 до Правил конкурсу-захисту НДР МАН;
     - використання електронних джерел інформації - п.1 Розд. IV Додатку 5 до Правил конкурсу-захисту НДР МАН
     Всі зазначені засоби ІКТ в повній мірі використовуються на заняттях гуртка «Правознавство» Енергодарської малої академії наук учнівської молоді Енергодарської міської ради.
     В роботі гуртка використовуються різноманітні електронні носії інформації як для обміну інформації між викладачем та вихованцями, так і для виконання вимог наказів МОН щодо подання інформації: від звичайних носіїв інформації (флеш пам’ять USB, карти пам’яті мобільних телефонів, CD/DVD-диски, зовнішні жорсткі диски тощо) до віртуальних сервісів зберігання інформації мережі Інтернет (переважно Google-диск).
     Велике значення має використання електронної пошти, Skype технології. Це постійний засіб обміну інформації між вихованцями та викладачем. За допомогою електронної пошти  та Skype йде узгодження етапів написання наукової роботи МАН, підготовки наукової доповіді, презентації та роздаткового матеріалу (буклетів) для захисту наукової роботи. Особливо активно процес використання електронної пошти та Skype відбувається перед участю у черговому етапі Конкурсу-захисту НДР МАН, іноді майже цілодобово протягом декількох днів перед захистом.
     Як зазначено вище для підготовки науково-дослідницької роботи та її захисту використовується регламентований наказом МОН текстовий редактор Word та інші додатки офісного пакету за допомогою яких здійснюється підготовка мультимедійних презентацій (PowerPoint) та роздаткового матеріалу (Publisher).
     В роботі гуртка передбачені заняття для вихованців щодо більш ефективного використання текстового редактора Word, оскільки він є основним інструментом написання та оформлення науково-дослідницької роботи. Заняття проводиться щодо прийомів роботи з Word, які дуже значно полегшують й автоматизують обробку тексту. Серед таких є:
     - створення та застосування стилів форматування тексту для окремих елементів роботи;
     - вставка зв'язаних посилань на джерела літератури (кінцеві, посторінкові, перехресні) та формування переліку літератури;
     - створення автоматизованого змісту наукової роботи.
    Для більш кращого розуміння вихованцями питань оформлення науково-дослідницької роботи засобами текстового редактора Word створено відеозапис, в якому наглядно показано зазначені вище прийоми роботи з Word.
     Одночасно із заняттями щодо оформлення тексту засобами Word проводиться роз’яснення вимог Додатку 5 до Правил конкурсу-захисту НДР МАН щодо оформлення всієї науково-дослідницької роботи, а також ознайомлення вихованців із ДСТУ 3008-95 (з 1 липня 2017 року буде замінений на ДСТУ 3008:2015), ДСТУ:ГОСТ 7.1:2006 та ДСТУ 8302:2015, які безпосередньо регламентують створення та оформлення звітів в науковій сфері.
     На особливу увагу заслуговує досвід використання електронних джерел інформації для написання науково-дослідницької роботи МАН. Здійснення наукових досліджень в сфері права передбачає вивчення як суто наукових правових джерел, так і використання нормативно-правових актів різноманітних органів влади та місцевого самоврядування.
     Основним джерелом наукової інформації, яка використовуються вихованцями гуртка «Правознавство» для самостійного вибору тем та подальшого їх вивчення є офіційний інтернет-сайт Національної бібліотеки України ім. В.І. Вернадського (http://nbuv.gov.ua/). Це перше джерело, за яким здійснюється ознайомлення вихованців з науковими здобутками в сфері певних галузей права, які вихованці обрали для вибору теми свого наукового дослідження.
     Після здійснення вибору теми, під неухильним керівництвом педагога, вихованці здійснюють пошук та опрацювання матеріалу первинних та вторинних джерел інформації також переважно за електронними джерелами інформації. Опрацювання інформації здійснюється за двома напрямками:
     1) опрацювання переважно наукових джерел (статті, монографії, збірники наукових праць тощо), які обов’язково мають конкретні вихідні дані щодо публікації. Для опрацювання цього напрямку рекомендується використовувати офіційні інтернет-сайти наукових бібліотек (напр. http://nbuv.gov.ua/), сайти наукових видань (напр. http://lsej.org.ua/), репозитарії наукових праць вищих навчальних закладів (напр. http://dspace.onua.edu.ua); інтернет-сторінки спеціалізованих вчених рад юридичного профілю (напр. http://idpnan.org.ua/ua/spetsializovani-vcheni-radi.html) тощо.
     2) використання інформації з офіційних інтернет-джерел органів влади та засобів масової інформації. Основним інтернет-ресурсом за цим напрямком є офіційний веб-портал Верховної Ради України (http://rada.gov.ua), на якому містяться всі законодавчі акти України в актуальному стані. Крім того використовуються інтернет-сайти Президента України, Кабінету Міністрів України, Конституційного Суду України, Верховного Суду України та інших органів виконавчої влади й місцевого самоврядування, а також засобів масової інформації в разі необхідності.
     Окремо слід підкреслити той факт, що пошукові запити юних науковців гуртка «Правознавство» ЕМАН не обмежуються лише інтернет-джерелами України. Під час написання наукових робіт за напрямком «Міжнародне право» вихованці отримали досвід використання іноземних електронних ресурсів, серед яких офіційні інтернет-портали Організації Об’єднаних Націй (http://www.un.org), Управління Верховного Комісара з прав людини ООН (www.ohchr.org), Міжнародного комітету Червоного Хреста (https://www.icrc.org); Організації з безпеки та співробітництва в Європі (www.osce.org), та навіть Конгресу Сполучених Штатів Америки (www.congress.gov). Мовний бар’єр щодо використання вказаних джерел в окремих випадках долався за допомогою веб-сервісів онлайн перекладу (напр. https://translate.google.com).
     Слід вказати, що робота з інтернет-представництвами органів влади України не обмежується лише пошуком інформації. У 2016 році по двом науковим роботам вихованці гуртка «Правознавство» здійснили спробу реалізації пропозицій щодо удосконалення чинного законодавства шляхом подання електронних петицій Верховній Раді України та Президенту України.
     Здійснення науково-дослідницької діяльності вихованцями гуртка «Правознавство» ЕМАН є основним напрямком роботи гуртка вищого рівня індивідуальної форми навчання проте не єдиним. Правилами конкурсу-захисту НДР МАН крім подання та захисту НДР МАН передбачено також, як 1 тур будь-якого етапу, написання контрольної роботи з базової дисципліни, якою для секції «Правознавство» є «Історія України».
     Для підвищення ефективності підготовки вихованців гуртка «Правознавство» до контрольної роботи з «Історії України» на сьогодні використовуються можливості дистанційної системи управління навчанням «Модульне об’єктно-орієнтоване динамічне навчальне середовище» (LMS MOODLE), за допомогою якої імітуються окремі умови виконання контрольної роботи (тести з обмеженим часом виконання). Курс «Контрольні тести з «Історії України» ЕМАН» для тренування виконання контрольної роботи вихованцями гуртка «Правознавство» створено на платформі «Школа сучасних знань», яка діє в рамках реалізації регіональної програми допрофільної та профільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів на засадах інформаційно-комунікаційних технологій в Запорізькій області. Досвід та результати використання системи MOODLE вихованцями гуртка «Правознавство» докладніше описано у публікації "Використання технології WEB 2.0 для підвищення ефективності підготовки учнів-членів ЕМАН до написання контрольної роботи з базової дисципліни".
     Слід зазначити, що на сьогодні в електронному курсі «Контрольні тести з «Історії України» ЕМАН» також зареєстровані викладачі ЕМАН, які виявили цікавість до системи Moodle та реально знайомляться з її можливостями практично працюючи з вказаним курсом зі своїми вихованцями.
     Крім того, для ознайомлення широкого загалу освітян з результатами роботи гуртка "Правознавство" та поширення позитивного результативного досвіду використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальній роботі, а також мотивації вихованців гуртка "Правознавство" до опанування ІКТ на особистому прикладі було повністю самостійно створено Інтернет сайт "Наукове правознавство".

     Участь у конференціях, освітніх проектах, конкурсах:
     Конференції:
     - Всеукраїнська науково-практична конференція «Актуальні питання національно-патріотичного виховання дітей та молоді: досвід та проблеми» 01-02 листопада 2016 року м. Запоріжжя;
     Освітні проекти:
     - з 20 листопада 2014 року по 1 квітня 2015 року успішно пройшов дистанційне навчання в Київському університеті імені Бориса Грінченка в рамках реалізації міжнародного проекту “DESIRE” (Development of Embedded System Courses with implementation of Innovative Virtual approach for integration of Research, Education and Production in UA, GE, AM) за програмою Європейської комісії «Tempus» з курсу "Розробка сучасного електронного курсу"
     - з 1 листопада по 20 листопада 2016 року успішно пройшов дистанційне навчання у Запорізькому обласному інституті післядипломної педагогічної освіти з курсу "Розробка електронних курсів на платформі Moodle"
     Участь у конкурсах:
- Конкурс «Панорама творчих уроків «Формування критичного мислення особистості у навчально-виховному процесі» 2016 рік.
     Впровадження досвіду:
     Досвід використовується в роботі ПНЗ Енергодарської малої академії наук учнівської молоді Енергодарської міської ради та реалізується в рамках регіональної програми допрофільної та профільної підготовки учнів загальноосвітніх навчальних закладів на засадах інформаційно-комунікаційних технологій в Запорізькій області «Школа сучасних знань».
     ВИСНОВКИ:
   Підводячи підсумок, слід зазначити, що в ході роботи виявлено можливість, доцільність і навіть необхідність творчого використання інформаційно-комунікаційних технологій в організації науково-дослідницької діяльності в системі Малої академії наук України.
   В ході роботи експериментально перевірено ефективність використання мережі Інтернет та Інтернет сервісів щодо пошуку інформації, поглиблення комунікації між викладачем та вихованцями й підготовки вихованців до написання контрольної роботи з базової дисципліни Конкурсу-захисту НДР МАН засобами дистанційної системи управління навчанням.
   Досвід показує, що проведена робота дає позитивні результати:
  • підвищився рівень розвитку творчої активності, креативності вихованців гуртка (у 2015/2016 н.р. практичним психологом ЕМАН проводилось дослідження рівня креативності вихованців гуртка «Правознавство» (керівник гуртка Сировий О.В.). Дослідження проводилось за допомогою опитувальника креативності Джонсона, в модифікації Е. Тунік. У всіх вихованців зазначеного гуртка було виявлено середній рівень креативності. У 2016/2017 н.р. за запитом керівника гуртка повторно було досліджено рівень креативності вихованців. У двох з числа досліджуваних учнів виявлено високий рівень креативності, у інших - середній рівень креативності, але отриманий ним бал є максимальним у розбаловці середнього рівня. Результати даного дослідження свідчать про те, що діяльність якою займаються вихованці на заняттях даного гуртка та педагогічні прийоми та методи, які використовує керівник гуртка позитивно впливають на розвиток креативності дітей);
  • учні демонструють стабільну вмотивованість до наукової діяльності;
  • простежується результативність участі вихованців гуртка у творчих, інтелектуальних конкурсах різного рівня.
    Виявлено зацікавленість вихованців інших гуртків ЕМАН і їх педагогів у використанні ІКТ у навчальному процесі, зокрема, використання LMS Moodle для підготовки до контрольної роботи з "Історії України".

Немає коментарів:

Дописати коментар